We zijn trots op onze bijdrage aan het bevorderen van constructieve dialoog en bereiken van duurzame oplossingen. We hebben de afgelopen jaren vele uitdagende trajecten, opleidingen, reflecties en onderzoeken doorlopen. We hebben onze ervaringen gebundeld in een portfolio met een selectie van onze trajecten. Dit portfolio weerspiegelt onze ervaring en bereikte resultaten.
We bieden vijf diensten
Diagnose en Ontwikkeling: Voordat partijen om tafel kunnen gaan om te zoeken naar een oplossing voor een conflictsituatie, is een goede diagnose onmisbaar. Dat klinkt voor de hand liggend, maar is een stap die in de praktijk vaak wordt overgeslagen. Dat is niet handig, want vaak zijn de betrokkenen het overzicht kwijt, zeker als een conflict al jaren speelt. Het (samen) maken van een conflictdiagnose is een eerste stap om met de verschillende partijen bij elkaar te komen. Op basis daarvan kunnen partijen afspraken maken over een effectief vervolgtraject, bijvoorbeeld het inzetten van een onderhandeling, arbitrage of voorleggen van het geschil aan een rechter.
Leren en ontwikkelen: Public Mediation is een relatief nieuw vakgebied in Nederland en er is veel vraag naar training en ontwikkeltrajecten. Centraal staan complexe samenwerkingsprojecten en situaties van controverse en conflict. Deelnemers leren om daar op een andere manier mee om te gaan dan zij gewend zijn. Zij krijgen een repertoire en een taal aangereikt om effectiever toegerust te zijn op deze situaties. Daarbij maken we veel gebruik van simulaties zodat ook van het eigen gedrag geleerd kan worden.
Begeleiden en bemiddelen: Wij begeleiden overheden, bedrijven, instellingen en het publiek om overeenstemming te bereiken over het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken. De uitkomsten van deze processen kunnen de vorm aannemen van beleidsplannen, regelgeving, convenanten en ontwerp-adviezen. PM combineert inzichten uit de bestuurskunde, psychologie, filosofie, biologie en mediation. De ervaringen van deze vakgebieden zijn vertaald naar een hanteerbare aanpak voor het omgaan met conflicten en controverses.
Evalueren en reflecteren: Conflicten met meerdere partijen zitten vaak ingewikkeld in elkaar en het is lastig om overzicht te krijgen. Het is de dynamiek van de interactie die bepalend is voor hoe een conflict escaleert. Dat betekent dat je de situatie pas echt goed kunt begrijpen als je de verschillende handelingen en gebeurtenissen in relatie tot elkaar kunt zien. Reflectie is een instrument dat daarbij goed van pas komt. Partijen die in een lastige situatie terecht zijn gekomen worden door ons begeleid om het conflict in de volle omvang te zien en hun handelen daarin te begrijpen. Dit is vaak een eerste aanzet om meer begrip te krijgen voor de positie en acties van de anderen.
Actieonderzoek en social design: Actieonderzoek kun je ook wel ‘samen uitzoeken’ noemen – er wordt niet alleen informatie door de onderzoekers opgehaald, maar deze gaan samen met de respondenten en andere betrokkenen actief aan de slag. Actieonderzoek onderscheidt zich van ‘regulier’ onderzoek doordat er een praktische vraag centraal staat, namelijk: wat is de situatie en wat kunnen we doen om deze te verbeteren? Hoewel dit een vraag is die in de public mediation praktijk eigenlijk altijd centraal staat, is het soms nodig om een onderzoeksrapport op te leveren over het proces, bijvoorbeeld als er lessen uit het onderzoek getrokken kunnen worden die ook voor derden van belang zijn. Het doen van actieonderzoek leent zich daarom vooral goed voor (beleids)problemen die gelaagd zijn en tegelijk directe actie of beleidsverandering vereisen.