Leer- en Ontwikkelaanbod
Voor beleidsmakers, vertegenwoordigers van burgerorganisaties, bedrijven, NGO’s en andere partijen verschaffen wij verschillende trainingen. Ons aanbod vertrekt vanuit het perspectief van de opdrachtgever. Wij verzorgen geen knip-en-plak klare trainingen, maar stellen een leeraanbod samen op basis van de behoefte die bij jou, of jouw organisatie, bestaat. Centraal aan ons aanbod staan complexe samenwerkingsprojecten en/of situaties van controverse en conflict. Deelnemers leren om daar op een andere manier mee om te gaan dan ze gewend zijn. Ze krijgen een repertoire en een taal aangereikt om effectiever met zulke situaties om te kunnen gaan. Daarbij maken we tijdens de cursussen veel gebruik van simulaties, zodat ook van het eigen gedrag geleerd kan worden. Hieronder zetten we kort wat voorbeelden van ons leeraanbod uiteen. Contacteer ons hier zodat we samen kunnen kijken wat wij op maat voor jou kunnen betekenen.
Samenwerken aan complexe maatschappelijke opgaven
Kunnen samenwerken aan maatschappelijke opgaven wordt steeds belangrijker voor functionarissen in het publiek domein. Daar komen verschillende vragen bij op; Hoe definieer je samen de opgave? Hoe richt je samen een goed besluitvormingsproces in, en hoe houd je de focus? Hoe blijf je leren en reflecteren met elkaar? In dit aanbod is er zowel aandacht voor 7 essenties van samenwerken in maatschappelijke opgaven, als ook voor het ruimte maken in de eigen organisatie en het persoonlijk leiderschap wat daarbij hoort.

Gebiedsgericht werken; het vakmanschap van de tussenmens

Op basis van actieonderzoek naar gebiedsmensen en hun partners in de stadsdelen van Amsterdam, hebben wij de leergang gebiedsgericht werken ontwikkeld. In deze leergang staat de ‘tussenmens’ centraal. De tussenmens is een essentiële schakel tussen de systeem- en de leefwereld. In de leergang gaan we in op de vijf essenties van gebiedsgericht werken: ‘relationeel vermogen’, ‘analytisch en strategisch vermogen’, ‘processturend vermogen’, ‘intermediair vermogen’ en ‘professioneel aanmodderen’. Deze vermogens zijn niet strakke werkmethoden, maar een set aan inzichten uit praktijk en wetenschap én praktische instrumenten die nodig zijn voor het vakmanschap van gebiedsgerichtwerken. In deze leergang leren deelnemers niet alleen van de trainers maar ook van elkaars praktijken. Theorie, praktijkvoorbeelden en simulaties wisselen elkaar af. De leergang is niet alleen voor ‘gebiedsmensen’, maar juist ook voor een bredere groep van project- en programma managers, beleidsmedewerkers en omgevingsmanagers die samenwerken aan gebiedsgerichte opgaven
Samenwerken in ‘gedwongen netwerken’: werken in interafhankelijkheid
Opgaven in de wijk vragen vaak om een samenwerking tussen verschillende partijen. Soms lijkt het bij zulke samenwerkingen of niemand de regie heeft. Toch werkt blijven praten over ‘de regie’ of streven naar een perfect sluitende aanpak niet. Wat werkt dan wel in zulke gevallen? In dit aanbod leren deelnemers omgaan met veranderlijk grijs gebied, en welke afspraken daarvoor gemaakt kunnen worden. In gedwongen netwerken gaat het niet om afbakenen, maar juist om samenspel. Zo leren deelnemers opgavegericht te werken en pragmatische werkprincipes te hanteren in de praktijk.

Werken met, en leren van, emoties

Emoties zijn een onlosmakelijk onderdeel van ons. Ze kunnen worden gezien als belangenbehartigers, maar worden over het algemeen niet met de genuanceerde blik gezien die ze verdienen. Deelnemers leren eerst emoties beter te begrijpen. Ten tweede leren ze hoe ze er effectief mee om kunnen gaan, mede aan de hand van zelf ingebrachte casuïstiek. We hebben namelijk meer invloed op onze emoties dan we denken. In moeilijke gesprekken kunnen aandacht voor onze emoties – en daarmee de achterliggende waarden en kernbehoeften die ze drijven – het mogelijk maken om negatieve emoties een plekje te geven. Zo kunnen ze verwerkt worden door ze te herconstrueren, om zo waar mogelijk tot een handelingsperspectief te komen. Zo leren deelnemers zowel ratio als emoties de plek te geven die ze verdienen.
Communities of inquiry: samen onderzoeken in de praktijk

Communities of Inquiry (CoI) komen voort uit de educatieve filosofie en bevordert diepgaand leren en kritisch denken in een groepscontext. Een CoI focust zich op het gezamenlijk aanpakken van problematische situaties waar iedereen mee te maken heeft, waardoor gezamenlijk leren mogelijk is. Dit kan gaan over thema’s zoals het betrekken van meer diverse perspectieven in adviezen, het gebruiken van opbrengsten uit participatie of het omgaan met een nieuwe politieke koers. Een CoI creëert een omgeving waarin deelnemers actief invulling en eigenaarschap over het eigen leerproces geven en waar ze leren van zowel de inhoud als van elkaar.
Rechtvaardig verdelen: samenwerken in tijden van schaarste
Verdeling kan gaan om schaarse middelen (geld, capaciteit, ruimte) of om de te dragen lusten en lasten. Maar rechtvaardig verdelen gaat niet alleen om deze uitkomsten. Het gaat ook om een rechtvaardig proces waarin verschillende bestuurslagen en bewoners werkelijk gehoord worden, waarin ruimte is voor verschillende maatschappelijke waarden. Hoe kan je zo een process eerlijk en legitiem vormgeven? Dat is een belangrijke vaardigheid om te bezitten, want keer op keer blijkt dat de perceptie van eerlijke of oneerlijke behandeling een grote invloed heeft op hoe burgers beleid accepteren.
