Omgaan met (heftige) emoties

Amsterdam wordt de laatste tijd opgeschrikt door reeksen ontploffingen in woonportieken of op straat. Dit maakt heel veel los bij bewoners want een ontploffing voelt behoorlijk onveilig. Zelfs als er geen lichamelijke schade of schade aan de woningen is, dan nog komen er allerlei vragen op. Is er bijvoorbeeld sprake van ‘afrekeningen’ of andere vormen van meer georganiseerde criminaliteit? Gaat zoiets misschien vaker gebeuren?

De Amsterdamse gebieds- en veiligheidsteams organiseren regelmatig bijeenkomsten om de ontploffingen met de buurt te bespreken. Voor deze teams zijn die bijeenkomsten behoorlijk heftig. Veel bewoners zijn, heel begrijpelijk, boos en bezorgd. Voor de gebieds- en veiligheidsteams is het niet altijd makkelijk om met zulke heftige emoties adequaat te reageren en er op de juiste manier te zijn voor de buurt. Dat maakt dat dit type bijeenkomst ook hun ‘niet in de koude kleren gaat zitten’.

Public Mediation helpt sinds begin 2024 het stadsdeel Oost om beter te zijn voorbereid op dit type bijeenkomsten. Dit doen wij door trainingen en workshops te geven aan gebieds- en veiligheidsteams en hen te begeleiden bij het maken van een handleiding of draaiboek voor bijeenkomsten met bewoners met heftige emoties. Eerst leggen we emoties uit vanuit (neuro)biologisch perspectief. Mensen zijn vaak geneigd om emoties maar lastig te vinden, maar in feite zijn ze heel waardevol. We gaan ook uitgebreid in op het hele proces rondom een bijeenkomst: het voortraject, contactmomenten en communicatie, de opzet van de avond zelf en nazorg. Hoe bereid je het voor? Welke partners betrek je op welk moment? Is een bewonersavond wel de meest geschikte vorm of is het beter om eerst op een andere manier contact te hebben met de getroffenen en omwonenden? Hoe ga je om met aanvallen van bewoners tijdens zo’n bijeenkomst? Hoe zorg je voor jezelf en je collega’s?

De manier waarop je als gebieds- en veiligheidsteam adequaat kunt reageren op een heftige gebeurtenis in de wijk hangt natuurlijk samen met de specifieke situatie in die wijk, zoals de lokale geschiedenis, en met de kwaliteit van het contact met en tussen bewoners. Zo’n handleiding is dan ook geen blauwdruk. Het is een document dat professionals kan helpen om na een heftige gebeurtenis de juiste vragen te stellen, de mogelijkheden in kaart te brengen en de juiste stappen te maken.

Naar het overzicht